Elanor - EGJE

 

 

 

Zastupitelé obcí

 

 

popis řešení

 

1     Legislativa. 2

1.1    Uvolněný zastupitel 2

1.2    Neuvolněný zastupitel 2

1.3    Společná ustanovení pro uvolněného i neuvolněného zastupitele: 3

1.4    Odvody a daně. 3

1.5    Průměrný výdělek. 4

1.6    Snížená odměna uvolněnému zastupiteli při PN. 4

1.7    Dovolená (u uvolněného zastupitele): 4

2     Zadávání dat pro zastupitele. 5

2.1    Jak zadat zastupitele na Opv01. 5

2.2    Jak nastavit pojistné u zastupitele (f. Poj01) 5

2.3    Odměňování zastupitelů – evidence a zadání 6

2.4    Snížená odměna uvolněnému zastupiteli při PN. 7

2.5    Příspěvky zastupitelům.. 7

2.6    Odchodné. 7

2.7    Refundace výdělku neuvolněnému zastupiteli - OSVČ. 8

2.8    Dovolená (u uvolněného zastupitele): 8

2.8.1      Nastavení parametrů dovolené pro uvolněného zastupitele. 8

2.8.2      Nastavení parametrů dovolené pro neuvolněného zastupitele. 9

2.8.3      Zadání čerpání dovolené u uvolněných zastupitelů (druh PV 53) 9

2.8.4      Proplacení nevyčerpané dovolené (u uvolněného zastupitele): 10

3     Upozornění 11

 

 

1       Legislativa

Zastupitelé obcí se řídí zákonem 128/2000 Sb. o obcích.

Zastupitelé obce jsou voleni na funkční období v obecních volbách. Pokud vykonávají v zastupitelstvu nějakou funkci a pobírají za výkon této funkce odměnu, tu vyplácí a zdaňuje/zpojistňuje útvar, který vyřizuje pracovní záležitosti zaměstnanců obecního úřadu. Patří tedy věcně do řešení "ÚSC" - územně správní celky (momentálně Ostrov, Chrudim)

Zastupitel může být

-    Uvolněný, tzn. že vykonává funkci zastupitele jako hlavní „zaměstnání“ (pro výkon konkrétní funkce je uvolněn ze svého původního zaměstnání)

-    Neuvolněný – ten vykonává funkci zastupitele vedle svého hlavního zaměstnání

Poznámka: O tom, pro kterou funkci bude zastupitel uvolněn, rozhoduje zastupitelstvo. „Uvolněnost/neuvolněnost“ je tedy dána charakterem funkce a ten se může i v průběhu období měnit.

Pokud zastupitel vykonává více funkcí, je z hlediska odměňování za výkon funkce uvolněným členem zastupitelstva obce právě jen pro tu funkci (event. ty funkce), u níž zastupitelstvo obce určilo, že pro ni budou členové zastupitelstva obce uvolněni – ostatní jím vykonávané funkce se považují za funkce neuvolněné.

1.1     Uvolněný zastupitel

-    Pobírá ze zákona za výkon této funkce odměnu danou zákonnými tabulkami

-    Je z titulu této funkce považován za zaměstnance jak z hlediska zdravotního, tak nemocenského a sociálního pojištění

-    Vzhledem k nejnižší možné výši tabulkové odměny nemůže být z hlediska nemocenského pojištění považován za ZMR

-    Odměna za výkon funkce mu nenáleží v době PN/OČR/MD a RD

-    V době PN má nárok na sníženou odměnu při PN

-    Protože se nejedná o pracovněprávní vztah podle ZP, nezahrnuje se jeho VZ na SZ do úhrnu VZ pro zákonné pojištění odpovědnosti organizace za škodu při pracovním úrazu (IA 3091)

-    Má nárok na dovolenou

1.2     Neuvolněný zastupitel

-    Pro výkon této funkce není potřeba zastupitele uvolňovat z jeho stávající zaměstnání/OSVĆ – vykonává tuto funkci vedle svého hlavního zaměstnání

-    Je možno (nikoli nutno) mu za výkon této funkce stanovit odměnu (její výši stanovuje zastupitelstvo)

-    Z titulu této funkce je sice považován za zaměstnance pro zdravotní pojištění, ale pro nemocenské a důchodové pojištění za zaměstnance považován není, z čehož plyne

o        Není nemocensky ani důchodově pojištěn

o        Nemá nárok na nemocenské dávky ani na sníženou odměnu při PN

o        Nevystavuje se mu ELDP

-    Odměna za výkon funkce mu náleží bez ohledu na PN/OČR/MD a RD

-    Nemá nárok na dovolenou

-    Jeho mzda/příjem v zaměstnání, ze kterého je pro výkon funkce uvolněn, je obcí refundována

-    Pokud je to OSVČ, náleží mu refundace příjmu OSVČ

 

1.3     Společná ustanovení pro uvolněného i neuvolněného zastupitele:

Některé vlastnosti jsou společné pro uvolněného i neuvolněného zastupitele:

-    Odměna za výkon funkce zastupitele se stanovuje v měsíční výši

-    Pokud funkci nevykonává celý měsíc (tzn. byl do ní zvolen nebo odvolán v průběhu měsíce), odměna (tabulková či přiznaná) náleží ve výši 1/30 této odměny za každý den, kdy funkci vykonával (1/30 za den se použije v jakémkoli kalendářním měsíci)

-    Lze jim poskytnout různé příspěvky (na oblečení, vzdělávání, u uvolněných i na stravu, penzijní a životní připojištění, rekreaci, …)

-    Lze jim poskytnout náhrady cestovních výdajů (podle Zákoníku práce)

Vzhledem k tomu, že u zastupitelů se jedná o výkon veřejné funkce a nikoli o pracovněprávní vztah na základě Zákoníku práce, nelze v případě zastupitelů hovořit o

-    Pracovní době, případně jejím rozvržení („pracovní kalendář“)

-    „pracovní smlouvě“

-    Překážkách v práci

Zastupitel vykonává svoji funkci každý kalendářní den po dobu 24 hodin.

Přesto se i na zastupitele vztahují některá ustanovení zákoníku práce, například o

-    Splatnosti a výplatě odměny

-    Provádění srážek z odměn zastupitelů

-    Průměrném výdělku

 

1.4     Odvody a daně

Daně:

Odměny zastupitelů (a další požitky spojené s výkonem funkce zastupitele) jsou považovány za funkční požitky a jako takové jsou považovány za příjem ze závislé činnosti. Pro jejich daňový režim se použijí veškerá ustanovení o příjmech ze závislé činnosti.

Zdravotní pojištění:

U zastupitelů není žádná výjimka z účasti na zdravotním pojištění.

Protože jsou odměny zastupitelů (a další požitky spojené s výkonem funkce zastupitele) považovány za příjem ze závislé činnosti, jsou zároveň zahrnuty do VZ na ZP a je nutno z nich odvést pojistné na zdravotní pojištění.

 

Nemocenské pojištění:

Zde je nutno rozlišit

Uvolněný zastupitel:

Je z hlediska nemocenského pojištění považován za standardního zaměstnance, účast na nemocenském pojištění mu vzniká dnem zvolení do funkce, a zaměstnavatel za něj plní v oblasti nemocenského a důchodového pojištění všechny úlohy.

Vzhledem k výši odměny, kterou uvolněný zastupitel dostává podle zákona není možné jej považovat za zaměstnání malého rozsahu.

Neuvolněný zastupitel:

Z hlediska nemocenského pojištění není vůbec považován za zaměstnance, účast na nemocenském pojištění mu nevzniká.

Za neuvolněného zastupitele tedy zaměstnavatel neplní žádné úlohy související s nemocenským a důchodovým pojištěním (Přihlášky ONZ, ELDP, NEMPRI).

 

1.5     Průměrný výdělek

Přestože funkce zastupitele není pracovněprávním vztahem podle Zákoníku práce, přesto se na zastupitele vztahuje ustanovení o průměrném výdělku.

Průměrný výdělek je tedy i u zastupitelů zjišťován k prvnímu dni čtvrtletí ze zúčtovaného příjmu a odpracované doby v rozhodném období – předchozím čtvrtletí.

Zastupitelé však nemají žádné rozvržení pracovní doby. Pro účely průměrného výdělku je možno (i podle oficiálních výkladů MV ČR) připustit, že odměna je uvolněným zastupitelům poskytována za výkon činnosti zastupitele v kalendářních dnech, tedy za 7 dní v týdnů a za dobu 24 hodin v každém z nich (kromě situací, kdy zastupiteli odměna za výkon funkce nenáleží). Tuto dobu, za kterou je poskytována odměna, je pro účely průměrného výdělku nutno považovat za dobu odpracovanou.

U neuvolněných zastupitelů je situace obdobná, tam je nutno za „odpracovanou dobu“ považovat i dobu výkonu funkce neuvolněného zastupitele bez nároku na odměnu – neuvolněný zastupitel mohl totiž v rozhodném období obdržet mimořádnou odměnu, která má rovněž charakter odměny za výkon funkce, a tedy do průměrného výdělku se započítává.

 

1.6     Snížená odměna uvolněnému zastupiteli při PN

Uvolněnému zastupiteli náleží po dobu PN a karantény snížená odměna stanovená tak, že

Při PN: od 4. do 14. kalendářního dne PN náleží za každý kalendářní den odměna ve výši 60 % z redukované jedné třicetiny měsíční odměny

Při karanténě: od 1. do 14. kalendářního dne PN náleží za každý kalendářní den odměna ve výši 60 % z redukované jedné třicetiny měsíční odměny

přičemž pro tyto účely se jedna třicetina měsíční odměny upraví obdobným způsobem, jakým se upravuje denní vyměřovací základ pro stanovení nemocenského z nemocenského pojištění (tedy se „redukuje“ podle hranic platných pro dávku nemocenská).

 

1.7     Dovolená (u uvolněného zastupitele):

Nárok na dovolenou má pouze uvolněný zastupitel.

Uvolněný zastupitel má nárok na 5 týdnů dovolené za kalendářní rok. Vzhledem k tomu, že nemá stanoven „pracovní“ týden ve směnách, považuje se za týden vždy 7 kalendářních dní - jedná se tedy o výměru 35 (5*7) kalendářních dní.

Přitom však platí, že nejvýše 25 dnů dovolené může připadnout na pondělí až pátek, pokud tento den není svátkem.

Je proto nutno sledovat nárok, čerpání i zůstatek dovolené jednak celkem, jednak v členění

o          ve všední dny (Po=Pá)

o          o víkendech a svátcích

Poměrná část dovolené „za kalendářní rok“ ve výši 1/12 základní výměry náleží za každý i započatý kalendářní měsíc výkonu funkce (zde je tedy rozdíl od Zákoníku práce, kde 1/12 náleží jenom za každý celý kalendářní měsíc trvání pracovního poměru). I poměrná část dovolené za kalendářní rok je rozdělena na dovolenou „o víkendech“ (v poměru 2/7 roční výměry) a “ve všední dny“ (v poměru 5/7 roční výměry).

Další odchylky od „standardního“ řešení dovolené

o          U zastupitelů neexistuje dovolená „za odpracované dny“

o          U zastupitelů nedochází ke krácení dovolené z důvodů překážek v práci

o          Nemají nárok na dodatkovou dovolenou

o          Nevyčerpaná dovolená se převádí maximálně do roku příštího, pak už nikoli

o          Za dobu čerpání dovolené se odměna nekrátí

 

 

2       Zadávání dat pro zastupitele

2.1     Jak zadat zastupitele na Opv01

Pro zastupitele jsou v EGJE založeny speciální druhy PV

53 - uvolněný zastupitel ÚSC

54 - neuvolněný zastupitel ÚSC

U zastupitelů nelze hovořit o pracovní době, případně jejím rozvržení, a vše se kalkuluje v kalendářních dnech.

Z toho plyne základní nastavení druhu PV 53/54 na f. Opv01

na f. Opv01/Režim

-    režim práce s kalendářem                              = NULL

-    kalendář                                                      = NULL

-    režim vykazování odpracované doby              = NULL

-    režim proplácení neodpracovaných svátků      = NULL

-    režim práce přesčas                                      = NULL

na f.  Opv01/Popis

-    Týd. Úvazek sjednaný/stanovený                    = 0

-    všechno ostatní

o        typ pracovní doby

o        rozvržení pracovní doby

o        obvyklá směnnost

o        ....                                                      = NULL

 

2.2     Jak nastavit pojistné u zastupitele (f. Poj01)

Zatímco uvolněný zastupitel je zaměstnancem pro všechny typy pojištění (ZP i SZ), tak neuvolněný zaměstnanec je považován za zaměstnance pouze pro účely zdravotního pojištění, pro účely SZ (nemocenské a důchodové) nikoli.

Z toho plyne i rozdílný způsob nastavení režimů pojistného u jednotlivých typů zastupitelů na f. Poj01:

Uvolněný zastupitel (druh PV = 53)

Poj01/Zdravotní pojištění

platí pojistné na ZP                   = 0 - platí standard

Poj01/Sociální a nemocenské pojištění

účast na NP                             = 1 - Ano

platí pojištění na SZ                  = 0 - Standard (platí)

druh činnosti                            = 1 – První pracovní poměr u organizace

 

Neuvolněný zastupitel (druh PV = 54)

Poj01/Zdravotní pojištění

platí pojistné na ZP                   = 0 - platí standard

Poj01/Sociální a nemocenské pojištění

účast na NP                             = 0 - Ne

platí pojištění na SZ                  = 1 – neplatí

druh činnosti                            = -1 – Činnost nezakládající účast na NP

 

 

 

Poznámka: Při změně charakteru funkce vykonávané zastupitelem (neuvolněný -> uvolněný a obráceně) je nutno pro nový charakter funkce založit v EGJE nový PV!!!

 

2.3     Odměňování zastupitelů – evidence a zadání

Pro evidenci odměn zastupitelů za výkon funkce je v EGJE založen IA

2703 – Měsíční odměna zastupitele obce

a kód částky

131 - odměny zastupitelů obcí

Tento kód umožní přepočítat měsíční odměnu zastupitele na kalendářní dny výkonu funkce v měsíci (1/30 měsíčního příjmu za každý kalendářní den výkonu funkce) v případě, že

o   Konkrétní výše odměny náleží pouze za část měsíce

o   Výkon funkce netrval celý měsíc (doba PV)

o   U uvolněných zastupitelů také zohledňuje nevýkon funkce z důvodu PN/OČR/MD a RD (nikoli však dovolené!)

Poznámka 1: Pokud výkon funkce netrvá celý kalendářní měsíc, náleží za každý kalendářní den jejího výkonu odměna ve výši 1/30 měsíční odměny, a to bez ohledu na počet kalendářních dnů zúčtovávaného měsíce)

Poznámka 2: SLM s IA 2703 – Odměna zastupitelů – není v EGJE standardně založena. Organizace, které mají zastupitele, si musí SLM s IA 2703 založit samy, a to s těmito parametry:

Příznak odpracované doby:                  1 – Odpracovaná doba

Odpracovaná doba pro dovolenou         Ano

Započitatelnost pro průměrný výdělek   1 – Započítává se (krátkodobá)

Zápočet pro SZ                                   Ano (standardně)

Zápočet pro ZP                                   1 – standardně

Typ příjmu pro daň                               1

Způsob danění                                     1 – Běžným způsobem 

Zápočet pro srážky                               Ano

Ostatní atributy pro SLM s IA 2703 nemají žádný význam.

Při vytvoření SLM s IA 2703 si tuto SLM přidejte do všech potřebných započitatelností.

 

Měsíční odměnu za výkon funkce zastupitele (uvolněného i neuvolněného) tady zadávejte na f. Opv02 – Trvalé SLM formou záznamu

SLM = SLM s IA 2703

Částka = Měsíční výše odměny (stanovená podle tabulek/přiznaná zastupitelstvem)

Od-Do = doba platnosti této odměny v konkrétní výši

Kód částky = 131

 

2.4     Snížená odměna uvolněnému zastupiteli při PN

Uvolněnému zastupiteli náleží po dobu PN a karantény snížená odměna stanovená tak, že

Při PN: od 4. do 14. kalendářního dne PN náleží za každý kalendářní den odměna ve výši 60 % z redukované jedné třicetiny měsíční odměny

Při karanténě: od 1. do 14. kalendářního dne PN náleží za každý kalendářní den odměna ve výši 60 % z redukované jedné třicetiny měsíční odměny

přičemž pro tyto účely se jedna třicetina měsíční odměny upraví obdobným způsobem, jakým se upravuje denní vyměřovací základ pro stanovení nemocenského z nemocenského pojištění (tedy se „redukuje“ podle hranic platných pro dávku nemocenská).

Pro zadání a výpočet snížené odměny uvolněného zastupitele (druh PV = 53) při PN se v EGJE postupuje standardním způsobem jako u jiných druhů PV, tedy je nutno zadat

o   Dobu nepřítomnosti z důvodu PN (SLM s IA 51 – 55)

         Pozor, zde se zadanými datumy a kódem doby K

o   A proplacení této nepřítomnosti SLM s IA 226x a kódem částky 72

Algoritmus výpočtu podle kódu částky 72 (náhrada příjmu při PN) je pro uvolněné zastupitele (druh PV 53) upraven podle výše uvedených pravidel.

Pokud je (nesprávně) zadáno proplacení PN sníženou odměnou u neuvolněného zastupitele (druh PV = 54), nic se nespočítá.

 

2.5     Příspěvky zastupitelům

Příspěvky zastupitelům (na ŽP/PF, další…) se zadávají stejným způsobem jako u jakýchkoli jiných zaměstnanců.

 

2.6     Odchodné

Odchodné lze poskytnout

o   neuvolněnému členu zastupitelstva, pokud vykonával funkci starosty nebo místostarosty

o   uvolněnému členu zastupitelstva

při zániku mandátu, odvolání nebo vzdání se funkce, nejvýše ve výši 3-násobku měsíční odměny platné ke dni zániku mandátu.

Vzhledem k tomu, že se jedná o jednorázovou, snadno spočitatelnou částku, zadávejte odchodné přiznané zastupitelům do f. Vyp01/Vstupy prostřednictvím SLM s IA 2502 – Odchodné se zadanou konečnou částkou.

Odchodné nepodléhá ani sociálnímu ani zdravotnímu pojištění – zkontrolujte nastavení příslušné SLM.

 

2.7     Refundace výdělku neuvolněnému zastupiteli - OSVČ

Neuvolněnému zastupiteli OSVČ je obec povinna refundovat ušlý výdělek, a to sjednanou paušální hodinovou sazbou s uplatněním maximální možné měsíční částky.

Z takto refundované náhrady ušlého výdělku nebude při výplatě sražena žádná daň (ani záloha na daň) – je to příjem OSVČ, který je povinen si vypořádat svoji daňovou povinnost v rámci daňového přiznání (včetně příjmů takto vyplacených).

Refundaci ušlého zisku neuvolněnému zastupiteli, který je OSVČ a má dojednanou hodinovou sazbu, případně s omezením na max. měsíční částku, lze realizovat jako výplatu SLM s nějakým IA „odměny" a s nastavením

o   11 - částka na hodinu ze zadávané SLM

o   a uvedením/zadáním počtu hodin (ty nejdou dopočítat!!!)

Tato SLM „refundovaná náhrada“ musí mít nastaveno, že se zní neodvádí

o   ani daň (způsob danění = 0 - nepatří do příjmu)

o   ani pojistné na SZ ani na ZP

 

2.8     Dovolená (u uvolněného zastupitele):

Nárok na dovolenou má pouze uvolněný zastupitel (druh PV 53).

Uvolněný zastupitel má nárok na 5 týdnů dovolené za kalendářní rok. Vzhledem k tomu, že nemá stanoven „pracovní“ týden ve směnách, považuje se za týden vždy 7 kalendářních dní - jedná se tedy o výměru 35 (5*7) kalendářních dní.

Přitom však platí, že nejvýše 25 dnů dovolené může připadnout na pondělí až pátek, pokud tento den není svátkem.

Je proto nutno sledovat nárok, čerpání i zůstatek dovolené jednak celkem, jednak v členění

o          ve všední dny (Po=Pá)

o          o víkendech a svátcích

Poměrná část dovolené „za kalendářní rok“ ve výši 1/12 základní výměry náleží za každý i započatý kalendářní měsíc výkonu funkce (to je tedy rozdíl od ZP, kde 1/12 náleží za každý celý kalendářní měsíc trvání pracovního poměru). I poměrná část dovolené za kalendářní rok je rozdělena na dovolenou „o víkendech“ (v poměru 2/7 roční výměry) a “ve všední dny“ (v poměru 5/7 roční výměry).

Další odchylky od „standardního“ řešení dovolené

o          U zastupitelů neexistuje dovolená „za odpracované dny“

o          U zastupitelů nedochází ke krácení dovolené z důvodů překážek v práci

o          Nemají nárok na dodatkovou dovolenou

o          Nevyčerpaná dovolená se převádí maximálně do roku příštího, pak už nikoli

o          Za dobu čerpání dovolené se odměna nekrátí

 

Vzhledem k těmto odchylkám je dovolená zastupitelů řešena na speciálním formuláři Dov01zast, který zohledňuje výše uvedené odchylky od standardního řešení.

 

2.8.1    Nastavení parametrů dovolené pro uvolněného zastupitele

Nastavení parametrů na Dov01zast pro uvolněného zastupitele

o          typ nároku dovolené                 = 2 – zvýšená výměra 5 týdnů

o          režim čerpání                           = 2 - kalendářní dny

o          průměrný počet dní v týdnu       = 7

o          nárok je "průměrný počet dní v týdnu" * "počet týdnů dovolené" (+ případně krácení o dobu netrvání funkce)

 

2.8.2    Nastavení parametrů dovolené pro neuvolněného zastupitele

Neuvolněný zastupitel nárok na dovolenou nemá, je proto správné toto nastavení

o          typ nároku dovolené                 = 0 – bez nároku

o          režim čerpání                           = 0 - směny

 

 

2.8.3    Zadání čerpání dovolené u uvolněných zastupitelů (druh PV 53)

Pokud uvolněný zastupitel čerpá dovolenou v celých kalendářních dnech, zadávejte ji takto

o          SLM s IA 21

o          s kódem doby K (počítá kalendářní dny)

o          a s nevyplněným kódem částky!!! (za dovolenou se odměna zastupitele nekrátí - viz též výpočet měsíční odměny)

Vzhledem k tomu, že díky zaokrouhlování na půldny mohou být nároky na dovolenou „všední“ a „víkendovou“ vypočteny na půldny, může se objevit potřeba zadat i čerpání v půldnech (aby nebyl překročen nárok, resp., aby nevznikl záporný zůstatek). V takových případech zadávejte čerpání dovolené takto

o          SLM s IA 21

o          bez vyplněného kódu doby (bez požadavku na dopočet kalendářních dní)

o          ale se zadaným počtem kalendářních dnů čerpání dovolené (včetně možnosti zadat půlden)

o          nevyplňujte položku Směny/hodiny čerpání dovolené – zastupitelé čerpají dovolenou vždy v kalendářních dnech

 

V tomto případě bude výpočet respektovat zadaný počet (i necelých) dnů čerpání dovolené. Do jednotlivých dnů zadaného datumového rozmezí pak alokuje nejprve celé kalendářní dny, zbytek alokuje do posledního neobsazeného dne z datumového rozmezí. Pokud však zadáte vyšší počet kalendářních dnů čerpané dovolené než odpovídá zadanému datumovému rozmezí, bude počet dnů čerpání dovolené omezen na kalendářní počet dnů datumového rozmezí.

Příklad 1:

            Celkový zůstatek dovolené        = 6 dní

                                   Z toho všední   = 4,5 dne

                                   Z toho víkend   = 1,5 dne

            Zastupitel si bere dovolenou na Pátek, Sobotu a půlku neděle (23.11. až 25.11.).

Pokud bude čerpání dovolené zadáno s uvedenými datumy a požadavkem na dopočet kalendářních dnů, budou čerpány 3 kalendářní dny, z toho 1 v pátek a 2 o víkendu – to však vzhledem k aktuálnímu zůstatku „víkendové“ dovolené povede k záporným hodnotám.

Proto je správnější zadat dovolenou např. takto

SLM s IA 21, datumy 23.11. až 25.11.

Bez požadavku na dopočet kalendářních dnů

Zadaný počet kalendářních dnů = 2,5

V tomto případě bude čerpáno 2,5 dne dovolené, přičemž na pátek (všední čerpání) připadne 1 kal. den, na sobotu (víkendové čerpání) také 1 kal. den a na neděli (víkendové čerpání) půl kal. dne. Víkendové čerpání tedy bude ve výši 1,5 dne (so+ne), což vyhoví aktuálnímu zůstatku tohoto nároku dovolené.

 

Příklad 2:

            Celkový zůstatek dovolené        = 3,5 dne

                                   Z toho všední   = 1,5 dne

                                   Z toho víkend   = 2 dny

            Zastupitel si bere dovolenou na čtvrtek odpoledne až neděli (22.11. až 25.11.).

Pokud bude čerpání dovolené zadáno s uvedenými datumy a požadavkem na dopočet kalendářních dnů (K), budou čerpány 4 kalendářní dny, z toho 2 v pátek a 2 o víkendu – to však vzhledem k aktuálnímu zůstatku „všední“ dovolené povede k záporným hodnotám.

Proto je správnější zadat dovolenou „nadvakrát“ např. takto

SLM s IA 21, datumy 22.11. až 23.11. (dovolená na Čt a Pá 1,5 dne)

Bez požadavku na dopočet kalendářních dnů

Zadaný počet kalendářních dnů = 1,5

SLM s IA 21, datumy 24.11. až 25.11. (dovolená na víkend 2 dny)

S požadavkem na dopočet kalendářních dnů (kód doby K)

 

V tomto případě bude čerpáno

-        1,5 dne dovolené ve všední den

-        2 dny dovolené o víkendu

což vyhoví aktuálním zůstatkům všech nároků dovolené.

 

Čerpání dovolené je u zastupitele sledováno jednak v celkové výši, jednak s rozpadem na čerpání „ve všední dny“ a „o víkendech a svátcích“. Detaily čerpání (i v tomto rozpadu) jsou evidovány na f. Vyp01/Měsíční položky a jsou vidět (včetně možnosti korekcí) i na f. Dov01zast, tlačítko Čerpání.

Zároveň je hlídáno přečerpání dovolené čerpané ve všední den – ve výpočtu je takový stav oznámen hláškou

VYP336a [WAR] Přečerpaná "všední" dovolená ve výši <dny>, nárok = <ZUC_br_vsedni>, čerpání = <dny_vsedni>

 

2.8.4    Proplacení nevyčerpané dovolené (u uvolněného zastupitele):

V případě, že zastupitel končí ve funkci, je možno mu (na jeho žádost) proplatit nevyčerpaný nárok dovolené za příslušný kalendářní rok.

Náhrada za nevyčerpanou dovolenou (když se proplácí) se určí jako násobek počtu kalendářních dnů, za které je poskytována, a jedné třicetiny odměny, která náleží uvolněnému členovi zastupitelstva obce ke dni ukončení výkonu funkce.

Pro možnost proplacení nevyčerpané dovolené za kalendářní rok jsme v EGJE připravili nový kód částky

132 - proplacení nevyčerpané dovolené ZAST

který spočte jako základnu 1/30-nu odměny platné v den ukončení funkce zastupitele.

Pro výpočet a proplacení náhrady za nevyčerpanou dovolenou je potřeba zadat do vstupu SLM s IA 2112 – Proplacená náhrada za nevyčerpanou dovolenou při ukončení pracovního vztahu se zadaným

o          počtem kalendářních dnů propláceného zbytku dovolené

o          s kódem částky 132

 

Zároveň je u zastupitelů potlačena funkčnost automatického proplácení dovolené pomocí nastavení SLM v parametru SJ/SO „Aut. proplácet nevyčerpanou dovolenou jako SLM“ na f. Adm22/Adm23 – tato položka nemá na zastupitele žádný vliv.

 

 

3       Upozornění

Seznam přístupných částí dokumentace je zde.