Elanor - EGJE
Okruh řešení
Osb = Osoba
1 Základní charakteristika okruhu řešení „Osb“
2.3.1 Evidence zahraniční adresy
2.8 Osoba se zdravotním postižením
3 Standardní řešení okruhu „Osb“
3.2 Osb02 – Velké údaje o osobě
3.3 Osb12 - Evidence kontaktu (pohovoru) se zaměstnancem
3.4 Osb13 – Další údaje - osoba
3.5 Osb14 – Evidence povolení k výkonu jiné výdělečné činnosti
3.6 Osb15 – Registr profesorů a docentů
3.7 Osb16 – Registr profesorů a docentů - export
3.8 Export dat pořízených v Osb15.Osb17 – Změny stavu – seznam osob
3.9 Osb18 - Zaměstnanci se změnou zařazení
3.10 Osb19 Zaměstnanci – tarifní údaje - změny
3.11 Osb20 Zaměstnanci – tarifní údaje
3.12 Osb21 Průměrný věk – podle organizačního zařazení,
3.13 Osb29 Přechody zaměstnanců
3.14 Osb30 Přepočet datumu nároku na starobní důchod
3.15 Osb31 Seznam zaměstnanců v mimoevidenčním stavu
3.16 Osb32 Věková struktura k datu
3.17 Osb33 Kvalifikační struktura zaměstnanců k datu
3.18 Osb34 Seznam OSCPV k datu
3.19 Osb35 Seznam zaměstnanci v důchodovém věku k datu
3.20 Osb37 Seznam zaměstnanců – životní jubilea
3.21 Osb38 Seznam zaměstnanců – pracovní výročí
3.23 Osb40 Kontaktní údaje zaměstnance
3.24 Osb41 Věková struktura - parametrizovaná
3.27 Osb44 – Kvalifikační struktura zaměstnanců k datu
3.28 Osb45 – Životní jubilea – celkový přehled
3.29 Osb46 – Osoby – komunikace a kontakty
3.30 Osb47 – Seznam zaměstnanců a rodinných příslušníků
3.31 Osb48 – Seznam zaměstnanců - pracovní výročí (opětovné nástupy)
3.33 Osb50 - Přehled nabytí titulů
3.34 Osb62 – Moje dokumenty ke stažení
3.35 Pkz21 Změna personálních údajů
3.36 Pkz23 - Změna personálních údajů - promítnutí
4.1 Rodné číslo a identifikátory pro SP a ZP
Okruh řešení Osb = Osoba pracuje se základními údaje o osobě, případně s údaji o osobě, které nejsou v jiných okruzích.
Každá osoba může být v rámci aplikace evidována několikrát, a to podle vztahu k organizaci, podle PV, což je zkratka pro personální vztah. Vždy však na pozadí existuje společná osoba a společně evidovaná data. Těm se právě věnuje okruh řešení Osb.
Příklady:
1) zaměstnanec má s organizací uzavřen současně pracovní poměr a ještě dohodu o vykonání práce
2) zaměstnanec měl s organizací postupně uzavřeno několik pracovních poměrů
3) zaměstnanec je v organizaci v pracovním poměru a současně je referentem pracujícím s naším systémem (zvláštní PV = referent)
Okruh řešení Osb je základem, na který se připojuje většina dalších okruhů, které se zabývají osobními či pracovními daty. Jedná se například o popis personálního vztahu, téměř všechny okruhy zabývající se zúčtování mezd a platů (včetně srážek, pojištění, daní, …), okruhy o vzdělání, uchazeči o zaměstnání, atd.
V této části si popíšeme datové položky a jejich skupiny, které jsou sledovány v rámci okruhu „Osb“. Okruh samozřejmě může používat i položky jiných okruhů a to zejména v případě procesů a sestav, které jsou technologicky zařazeny do „Osb“
V této skupině položek jsou až na položku „rodné jméno“ všechny sledovány s historií. Toho se využívá v případě, že jsou požadována všechna předchozí příjmení (ELDP, …). Pro tyto účely tedy evidujte všechna předchozí příjmení (kromě rodného) na položce příjmení jako časově platné hodnoty v historii.
Na standardních sestavách pro pracovní účely se používají položky jméno a příjmení v jejich definovaném (kratším) rozsahu. Tzn. že pokud má osoba delší jméno, na pracovních sestavách bude zkráceno. Oproti tomu v sestavách, které slouží pro okolí systému a zvláště pro oficiální hlášení a výkazy se bude používat plné celé jméno. V případě, že celé jméno není vyplněno a je vyžadováno, poskládá se z kratších položek jméno a příjmení a případných titulů. Celé jméno proto vyplňujte pouze pro osoby, jejich jména či příjmení se nevejdou do základních položek.
Akademický titul je titulem uváděným před jménem a vyplňuje se textově, nikoliv podle číselníku. Například Ing, Dr, Mudr, Bc, Mgr, Doc…
Sledováno s historií.
Křestní jméno osoby, v případě více křestních jmen lze uvádět všechna, nebo použít celé jméno a logiku u této položky popsanou.
Sledováno s historií.
Příjmení osoby. V případě, že se celé příjmení nevejde do povoleného rozsahu, lze použít položku celé jméno a logiku u této položky popsanou.
Sledováno s historií.
Vědecký titul je titulem uváděným za jménem a vyplňuje se textově, nikoliv podle číselníku. Například Csc
Sledováno s historií.
Rodné jméno osoby podle rodného listu
Sledováno bez historie.
Alias jméno se uvádí zejména jako alternativa u osob vykonávajících profese uměleckého charakteru. Jedná se pouze o evidenční položku.
Sledováno s historií.
Celé jméno se používá u osob, jejichž jména a příjmení se nevejdou do patřičných položek. Pouze v tomto případě do položky celé jméno zapisujte kompletně celé jméno a příjmení včetně případných titulů.
Sledováno s historií.
Oslovení
Oslovení osoby, používané většinou v začátku e-mailu. Tedy např. "Josefe" nebo "Adélko".
Standardní EGJE položku nevyužívá.
Sledováno bez historie.
Rodné číslo uvedené na rodném listě. Používá se pro osoby, kterým bylo rodné číslo vydáno.
Povinný údaj pro mzdový list.
Zadává se bez znaku „lomítko“, to je případně doplněno na výstupech, které to vyžadují.
Blíže k evidenci RČ a identifikátorů pojištěnce v EGJE viz kap. Technologické poznámky – Rodné číslo.
Datum narození je základní osobní údaj. Pro osoby, kterým byl vydán rodný list tento údaj koresponduje s rodným číslem.
Jedná se o povinný údaj personální evidence, neboť jeho hodnota je zapotřebí pro mnohé organizací povinně vedené evidence a hlášení.
Místo narození je údaj povinně evidovaný pro účely mzdového listu.
Pohlaví je povinný údaj, který slouží pro mnohé rozbory.
Vyplňuje se podle řešitelského číselníku pohlavi s hodnotami:
1 muž
2 žena
Státní příslušnost je položka vyplňovaná podle číselníku stat, který má mimo jiné hodnoty
203 Česká republika
703 Slovensko
Rodinný stav je evidenční položka vyplňovaná podle číselníku rod_stav s hodnotami
1 svobodný (á)
2 ženatý - vdaná
3 rozvedený (á)
4 ovdovělý (á)
5 druh - družka
6 partner(ka)
7 registrované partnerství (CZ)
8 zaniklé partnerství (CZ)
Globální identifikátor osoby
Identifikátor osoby v externích systémech sloužící pro replikaci z/do EGJE.
Adresy slouží k evidenci adres osoby. Můžete evidovat trvalou adresu, přechodnou či kontaktní a event. další jiné adresy. Kontaktní adresa se automaticky zjišťuje s přechodné a pokud není pak z trvalé adresy. Bývalé adresy lze rovněž evidovat se speciálním druhem, ve standardních výstupech se však neobjevují. Pokud je evidováno více platných trvalých či přechodných, použije se v případě potřeby jedna z nich, proto zadávejte pouze jednu trvalou a případně jednu přechodnou adresu a ostatní přesuňte pod druh bývalých adres.
Druh adresy určuje použití dále evidovaných údajů o adrese. Vyplňuje se podle číselníku druh_adr s hodnotami:
1 Trvalá
2 Přechodná, používá se i pro kontaktní adresu, která nemusí být oficiálně přechodnou
3 Jiná
4 Kontaktní - cizinci
11 Pro ELDP
-3 Bývalá jiná
-2 Bývalá přechodná
-1 Bývalá trvalá
Adresa osoby je vždy určena jeho jménem. V některých případech však toto určení nestačí, například u osob, které žijí v podnájmu. Pro tyto účely je určena položka dourčení adresy, kam se zapisuje případná další identifikace adresáta
Ulice z adresy
Číslo domu z adresy. Uvádí se číslo popisné i orientační podle oficiálního tvaru adresy
Poštovní směrovací číslo
Místo, obec z adresy
Region, kraj, oblast. Použijte podle potřeby
Kraj, vazba na JPC NUTS 3.
Stát
Stát z adresy. Uvádějte pouze v případě, že stát z adresy není shodný se státem správní jednotky. Vyplňuje se textově bez použití číselníku
Kód adresy
Numerická hodnota odpovídající registru RUIAN.
Zahraniční kód adresy
Alfanumerická hodnota odpovídající zahraničnímu ZIPCode/PostCode, max. délka je 10 znaků. V případě vyplnění PSČ hodnotou 999 99 (v případě e-podání ONZ/ELDP/HOZ na ČSSZ je tato hodnota validní u zahraniční adresy), se ve standardních sestavách Vyk07, Opv35, Opv36, Opv45 a Opv46 hodnota z PSČ nahradí Zahraničním kódem adresy. Druhou možností je použít položku PSČ, zde je limit 5 znaků, více v následující kapitole.
Pro evidenci adresy v zahraničí se používají std. adresní údaje, evidované například na f. Osb01/02, Adresy a kontakty (viz dále).
Jediná odchylka je u evidence zahraničních ZIPCode či PostCode, tedy obdoby tuzemských „PSČ“.
Položka PSČ v adresních údajích je dimenzována na „tuzemská“ PSČ, má tedy maximální rozsah 5 znaků.
Plnit ji lze ve dvojím režimu:
- s vazbou na číselník tuzemských PSČ (primárně spravovaný dodavatelem, je však možno jej editovat/doplňovat na f. Psc01)
Při tomto způsobu lze PSČ vybírat z číselníku evidovaných PSČ (s předvyplněním názvu dodávací pošty), ale také lze vyplnit jakékoli jiné (maximálně však 5-znakové!) „zahraniční“ PSČ (ZIPCode, PostCode). V takovém případě je vhodné doplnit i název zahraniční dodávací pošty.
- Bez kontroly na číselník tuzemských PSČ
Při tomto způsobu je nutno PSČ zadat ručně a stejně tak doplnit i název dodávací pošty (ať již u tuzemské či zahraniční adresy). V každém případě však evidované „PSČ“ nesmí přesáhnout délku 5 znaků.
Poznámky:
1./ Režim plnění položky PSČ (tedy to, zda plnění položky PSČ bude či nebude s vazbou na číselník tuzemských PSČ) je možno nastavit na formuláři Adm31, záložka Další konfigurace, položka „PSČ pomocí číselníku“.
2./ U e-podání typu ONZ/ELDP/HOZ není u zahraničních adres zahraniční směrový kód vyžadován.
3./ Použití jednotlivých typů adres např. ONZ viz Poj_udoc, kap. 6.1.3 a 6.1.4
O osobě lze kromě poštovní adresy evidovat ještě další kontakty pro komunikaci typu telefonu, mailu a podobně. Vyplňuje se tak násobný popis o kontaktech (= skupina položek)
Druh komunikace, který si organizace o osobě eviduje. Vyplňuje se podle číselníku komu_druh s hodnotami:
11 Telefon v zaměstnání
12 Mobil v zaměstnání
21 Telefon soukromý
22 Mobil soukromý
31 E-mail v zaměstnání
32 E-mail soukromý
Kontaktní informace určená druhem kontaktu. Například telefonní číslo, mailová adresa apod.
Osobě lze evidovat vydané průkazy a to jak vlastní, tak průkazy, které vydala jiná organizace. Důležité je evidování úrovně oprávnění. Typickým příkladem je řidičský průkaz. Lze vyplnit několik různých průkazů s tím, že o každém je evidována skupina položek. Vyplňuje se tak násobný popis o kontaktech.
Druh průkazu podle číselníku druh_pruk s hodnotami určenými uživatelem.
Evidenční číslo vydaného průkazu.
Úroveň oprávnění, kterou průkaz umožňuje. Například řidičský průkaz oprávnění skupinyB. Vyplňuje se podle číselníku uroven s hodnotami určenými uživatelem.
Popis organizace či vnitřního organizačního celku, který průkaz vydal.
Identifikace státu, který průkaz vydal.
Uvádí se časová platnost průkazu
Na rozdíl od předchozí záložky je zde evidován konkrétní doklad na právní vztah osoby.
Obsahuje kontrolu na unikátní záznam pro druh průkazu = 10 (Magnetická karta).
Kontrola zabraňuje tomu, aby v jeden den a v jedné organizační jednotce byl průkaz se stejnou identifikací připsán dvěma různým osobám (právním vztahům), např. v případě ukončení PV jedné osoby a nástupu druhé osoby.
Datum nároku na starobní důchod
Datum, kdy se zaměstnanec eventuálně dožije důchodového věku
Den určení dne dosažení důchodového věku pro účely SP [pouze SK]
Datum, kdy SK SP rozhodla o dni dosažení důchodového věku.
Pro účely výjimek z placení SP se jako „den dosažení důchodového věku“ bere vyšší z hodnot „Datum nároku na starobní důchod/ Den určení dne dosažení důchodového věku pro účely SP]“ – SK SP musí datum dosažení důchodového věku potvrdit, pokud jej potvrdí dodatečně, nabývají účinky tohoto rozhodnutí až dnem rozhodnutí.
Předčasný starobní důchod nejdříve od
Počítaná hodnota při načtení záložky (platná jen pro CZ legislativu).
Uvádí se počet dětí pro snížení hranice důchodového věku u žen. Používá se v případě automatizovaného výpočtu datumu nároku na starobní důchod
Osamělá osoba pro OČR (= ošetřování člena rodiny)
Indikace, zda je osoba chápána jako osamělá z hlediska stanovení délky placeného ošetřování člena rodiny (ČR) s číselníkem:
0 ne (= nejedná se o osamělou osobu)
1 ano (= osamělá osoba)
tlačítko Výpočet datumu nároku na starobní důchod
Proces výpočtu datumu nároku na SD prostřednictvím standardních položek – datum narození, pohlaví, počet dětí.
A následují položky, které jsou evidovány s každým přiznaným důchodem.
Jedná se tudíž o násobné či skupinové položky.
Druh přiznaného důchodu. Vyplňuje se podle číselníku druh_duch s hodnotami
10 Starobní
11 Částečně invalidní / invalidní I. nebo II.stupně (CZ)12 Plný invalidní / invalidní III. stupně (CZ)
14 Vdovský
15 Sirotčí
16 Sociální
17 Za výsluhu let
18 Invalidní výsluhový (SK)
21 Nižší invalidní důchod (SK)
22 Vyšší invalidní důchod (SK)
27 Částečný důchod za výsluhu let
28 Předčasný starobní důchod
99 Ostatní důchody
Invalidita 2. stupně (ISP) (CZ)
Tato položka slouží k upřesnění stupně invalidity pro potřeby podání ISP v případě, kdy v položce Druh důchodu je vybrána hodnota 11 – Částečně invalidní / invalidní I. nebo II. stupně.
Datum určení/rozhodnutí o přiznání důchodu (SK)
Pro účely SP od 1.1.2020 je rozhodné vyšší z datumů
o rozhodnutí o přiznání důchodu/datum určení důchodového věku
o ke kterému byl důchod přiznám/důchodový věk určen
Pokud je tedy důchod přiznáván včas (datum rozhodnutí je dříve než datum ke kterému byl důchod přiznán), je rozhodný datum začátku přiznání důchodu.
Pokud však je důchod přiznán zpětně, nastávají (pro účely SK SP) právní účinky až datem, kdy bylo o přiznání důchodu/určení důchodového věku rozhodnuto – tedy později, než je datum, ke kterému byl důchod přiznán.
Platnost od-do
Časová platnost přiznaného důchodu
Pobírání důchodu je pozastaveno (pro ZP) [pouze SK]
Evidence pozastavení pobírání předčasného starobního důchodu (význam má pouze u předčasného starobního důchodu) u dohod (časově sledovaná položka).
V této položce je potřebné pro účely zdravotního pojištění u dohodářů evidovat, ve kterém období je výplata PSD pozastavena.
Od 1.7.2018 pro účely (ne)placení pojistného na ZP je totiž podstatné, že ZP neplatí pouze ten dohodář, který předčasný starobní důchod skutečně pobírá (nestačí, že je přiznán). Je-li pobírání PSD přerušeno, považuje se dohodář po tuto dobu pro účely ZP za zaměstnance a je povinen platit pojistné.
Nepovinná položka pro evidenci částky důchodu
Číslo dokladu přiznaného důchodu
Diagnóza přiznaného invalidního důchodu
Důchod vyplácí *
Popis úřadu či organizace vyplácející konkrétní důchod
Skupina následujících položek:
Název úřadu vyplácející důchod
Ulice z adresy úřadu vyplácející důchod
Číslo domu z adresy úřadu vyplácející důchod
Místo z adresy úřadu vyplácející důchod
PSČ z adresy úřadu vyplácející důchod
Stát z adresy úřadu vyplácející důchod
Zde lze zapsat libovolnou poznámku k tématu důchodů
Pokud má zaměstnanec změněnou pracovní schopnost, eviduje se v následující skupině položek. Je možno vyplnit několik záznamů o ZPS a to podle časové platnosti od-do
Druh zdravotního postižení
Druh změněné pracovní schopnosti. Vyplňuje se podle číselníku druh_zps s hodnotami:
1 – OZP – Osoba se zdravotním postižením
2 – OZP TZP – Osoba s těžším zdravotním postižením
3 - OZZ - Osoba zdravotně znevýhodněná
Platnost od – do
Časová platnost záznamu o ZPS
Diagnóza změněné pracovní schopnosti; nepovinná položka
Popis změněných pracovních podmínkách souvisejících s uznaným druhem zdravotního postižení.
Textová položka rozšiřující problematiku evidence zdravotního postižení.
V následující tabulce je uveden seznam objektů zařazených do okruhu Osb. V první sloupci je kód objektu, ve druhém označení druhu objektu (F = formulář, P = proces, S = sestava). Třetí sloupec popisuje obsah objektu
Tučným písmem jsou označeny již řešené a zdokumentované objekty
F |
Formulář: údaje o osobě - individuální |
|
Osb02 |
F |
Formulář: velké údaje o osobě |
Osb13 |
F |
Další údaje – osoba |
F |
Registr profesorů a docentů |
|
Osb17 |
S |
Změny stavů – seznam osob |
Osb18 |
S |
Zaměstnanci se změnou zařazení |
S |
Zaměstnanci – tarifní údaje - změny |
|
S |
Zaměstnanci – tarifní údaje |
|
F |
Přechody zaměstnanců |
|
Osb31 |
S |
Seznam zaměstnanců v mimoevidenčním stavu |
Osb32 |
S |
Věková struktura k datu |
Osb33 |
S |
Kvalifikační struktura zaměstnanců k datu |
Osb34 |
S |
Seznam OSCPV k datu |
Osb35 |
S |
Seznam zaměstnanců v důchodovém věku k datu |
Osb37 |
S |
Seznam zaměstnanců – životní jubilea |
Osb38 |
S |
Seznam zaměstnanců – pracovní výročí |
Osb39 |
S |
Kategorizace prací |
Osb40 |
S |
Telefonní linky – firma |
S |
Věková struktura (parametrizovaná) |
|
S |
Životní jubilea |
|
S |
Pracovní jubilea |
|
S |
Kvalifikační struktura zaměstnanců – jmenný seznam |
|
S |
Životní jubilea – celkový přehled |
|
S |
Osoby – komunikace a kontakty |
|
S |
Seznam zaměstnanců a rodinných příslušníků |
|
S |
Seznam zaměstnanců – pracovní výročí (opětovné nástupy) |
|
S |
Pracovní jubilea |
|
S |
Přehled nabytí titulů |
|
F |
Moje dokumenty ke stažení |
|
F |
Změna personálních údajů |
|
F |
Změna personálních údajů - promítnutí |
Individuální formulář se základními údaji o osobě
Navigace: Seznam osob
Formulář eviduje základní personální položky, případně položky o osobě, které nejsou v jiných datových okruzích. Jedná se tak o poměrně nesourodý seznam položek, které poměrně dost podléhají přístupovým právům.
Pro větší přehlednost a pohodlí jsou některé skupiny položek ve vertikálním uspořádání sgrupovány do určitých oblastí ve formě skupin položek záložek a podle požadavku referenta případně postupně rozbalovány do podrobnějších informací. Vzniká tak určitá hierarchie zobrazených dat.
V záhlaví formuláře je zobrazeno aktuální jméno osoby a to podle datumu uvedeného v položce platnost na druhém řádku záhlaví. Pokud chcete vidět historii položek jmen osoby či provádět změnu, stiskněte tlačítko v pravé části záhlaví. Tím dostanete k dispozici nové okno s historií jmen a možností editace či zadávání nových jmen. Tento formulář pro obsluhu jmen má organizaci a obsluhu typu hromadného formuláře (DOPLŇ odkaz).
Pod řádkem záhlaví jsou zobrazeny některé základní položky osoby – zde nejsou editovatelné, slouží pouze přehled.
Vlastní data formuláře jsou organizována v záložkách
Záložka „Základní personální údaje“
Obsluha: Podle principů práce s individuálními formuláři
Položky:
Záložka „Adresy a kontakty“
Obsluha: Podle principů práce s individuálními formuláři se skupinovými položkami
Položky:
Skupina položek pro kontakty
Skupina položek pro adresy
Kód adresy
Zahraniční kód adresy
Záložka „Průkazy“
Obsluha: Podle principů práce s individuálními formuláři se skupinovými položkami
Položky:
Záložka „Důchody a OZP“
Obsluha: Podle principů práce s individuálními formuláři se skupinovými položkami
Položky:
Skupina položek pro základní údaje pro důchod (nenásobná 1x)
Datum nároku na starobní důchod
Den určení dne dosažení důchodového věku pro účely SP [pouze SK]
Skupina položek pro jednotlivé přiznané důchody
Invalidita 2. stupně (ISP) (CZ)
Datum určení/rozhodnutí o přiznání (SK)
Pobírání důchodu je pozastaveno (pro ZP) [pouze SK]
Důchod vyplácí *
Skupina položek pro OZP
Druh OZP
Poznámka – CZ legislativa :
Podle novely 67/2011 zákona o zaměstnanosti 435/2004 s platností od 1.1.2012 Sb. se za osoby se zdravotním postižením považují osoby ještě 12 měsíců po skončení jejich invalidity (pro první nebo druhý stupeň invalidity). V tomto duchu je zapotřebí správně evidovat datumy odejmutí důchodu a datum ukončení OZP.
Příklad:
Osoba je invalidní od roku 2010, ale v březnu 2012 OSSZ rozhodne, že od 1.4.2012 není invalidní. Podle zákona o zaměstnanosti je však tato osoba považována za osobu se zdravotním postižením ještě 12 měsíců, tj. do 31.3.2013.
Stav v EGJE na formuláři Osb02, záložka „Důchody a OZP“:
část „Důchod“ záznam od 2010 do 31.3.2012
část „OZP“ záznam od 2010 do 31.3.2013
Poznámka – CZ, SK legislativa :
Pro potřeby stanovení jiné důchodové hranice odchodu do SD, než jak určuje platné znění příslušného zákona lze použít položky Snížení důchodového věku.
Pokud je v této položce vyplněna hodnota Ano, pak je znemožněn standardní výpočet odchodu do SD ze zákona, a to zrušením tlačítka Výpočet datumu nároku na starobní důchod.
Položka Datum nároku na SD je pak určena pro ruční zápis datumové hodnoty.
Záložka „PV“
Obsluha: Podle principů práce s hromadnými formuláři
Položky: promítané položky z evidence PV daného zaměstnance
OSČPV
Chráněný PV
Status PV (vztahu)
Druh PV
Datum vzniku PV
Datum ukončení PV
Záložka „Poznámky“
Obsluha: Podle principů práce s hromadnými formuláři
Položky:
Autor
Datum zápisu poznámky
Text poznámky
Kontextové sestavy a procesy
? vstup do zaměstnání
? ukončení zaměstnání
? předstihové řízení před důchodem
Individuální formulář se základními údaji o osobě
Navigace: Seznam osob
Formulář rozšiřuje pohled na základní data o osobě, která slouží potřebám personalistů.
Rozšíření se týká evidence rodinných příslušníků, cizích státních příslušníků a formulář dále obsahuje záložku, na které lze evidovat (číselník, textová položka) data systémem a priori svým významem a obsahem neurčená.
Záložka „Základní personální údaje“ – identická s Osb01 (rozšíření pouze o číselník Sociální postavení)
Záložka „Adresy a kontakty“ – identická s Osb01
Záložka „Průkazy“ – identická s Osb01
Záložka „Důchody a OZP“ – identická s Osb01
Záložka „PV“ – identická s Osb01
Záložka „Poznámky“ – identická s Osb01
Záložka „Zdravotní pojištění“ – identická s Poj01
Záložka „Hromadné akce“
Záložka „Rodinní příslušníci“
Obsluha: Podle principů práce s individuálními formuláři se skupinovými položkami
Položky:
vztah k zaměstnanci – číselník rozlišující vztah ke sledované osobě (povinný)
jméno rodinného příslušníka
příjmení rodinného příslušníka
celé jméno
datum narození
rodné číslo
místo narození
státní příslušnost
název zaměstnavatele – textová položka (nepovinné)
typ školy/zaměstnání – číselník upřesňující charakteristiku aktuálního zaměstnavatele
místo (zaměstnavatel)
ulice (zaměstnavatel)
číslo domu (zaměstnavatel)
sociální postavení – číselník vymezující postavení vůči státu (nepovinné)
společná domácnost – číselník - informace pro daňové odpočty
poznámka - textová položka
Pro SK verzi jsou pro evidované děti k dispozici ještě položky
datum osvojení/převzetí do péče
datum skončení péče o dítě
stupeň zdravotního postižení dítěte
zda vykazovat péči o dítě na MVP/VPP pro Sociální pojišťovnu
záložka Cizí státní příslušníci
Obsluha: Podle principů práce s individuálními formuláři se skupinovými položkami
Je třeba upozornit na to, že pro zápis položek je třeba mít správné informace, které jsou pro bezchybné hlášení cizince zásadní. Např. zjistit, zda cizinec má vydanou zaměstnaneckou kartu, která se vydává ve 2 typech
• Duální –
slouží pro povolení k pobytu a zaměstnání na území ČR/SK po
dobu delší než 3 měsíce. Karta se nevydává v případě práce prováděné na
základě dohody o provedení práce.
• Neduální – slouží pouze pro povolení k
dlouhodobému pobytu na území ČR.
Další informace získáte zde Zaměstnávání cizinců (uradprace.cz) [CZ]
Identifikace osoby - evidenční obecná položka – text
Slouží k zaevidování identifikátoru cizince, přiděleného zahraničním úřadem (v CZ i rodné číslo Slováka vydané slovenským Ministerstvem vnitra, v SK obráceně, v USA a Francii čísla sociálního zabezpečení,
Stát daňové rezidence plněno z číselníku států
Daňová identifikace ve státě rezidence
Typ daňové identifikace ve státě rezidence [CZ]
JPČ |
Hodnota (numerická) |
Název |
Kód hodnoty |
Vlastník hodnoty |
typ_ciz_ev_cis |
0 |
Rodné číslo |
R |
E |
typ_ciz_ev_cis |
1 |
Daňové identifikační číslo |
D |
E |
typ_ciz_ev_cis |
2 |
Číslo sociálního pojištění |
S |
E |
typ_ciz_ev_cis |
3 |
Jiné |
J |
E |
Kód státu vydávajícího daňovou identifikaci [CZ] plněno z číselníku států
Číslo povolení k pobytu číselná hodnota
Povolení k pobytu od datumová položka
Povolení k pobytu do datumová položka
Popis povolení (k pobytu) text
Číslo povolení zaměstnání číselná hodnota
Povolení zaměstnání od datumová položka
Povolení zaměstnání do datumová položka
Povolení zaměstnání popis text
Číslo modré karty číselná hodnota
Modrá karta – vydáno dne datumová položka
Číslo zaměstnanecké karty číselná hodnota
Zaměstnanecká karta – vydáno dne datumová položka
Položky pro CZ legislativu:
Karta vnitropodnikově převedeného číselná hodnota
Karta vnitropodnikově převedeného – vydáno dne datumová položka
Kód přihlášení na ZP /cetoso.dalsi_xml/@kod_zm_zp (JPČ kod_zm_zp)
Hodnoty:
A - již přihlášený zam. z EU
C - první přihlášení cizince mimo EU
E - první přihlášení cizince z EU
P - přihlášení zaměstnance
Status cizince (EU/EHS) /cetoso.dalsi_xml/@ciz_statut (CizStatut) v případě, že cizinec nepotřebuje pracovní povolení, tzn. pro zpracování sestavy Opv35 a Opv36
Hodnoty:
OBCAN_EU
OBCAN_EHP
OBCAN_SVYCARSKA
OBCAN_SPOJENEHO_KRALOVSTVI_VELKE_BRITANIE_A_SEVERNIHO_IRSKA
RODINNY_PRISLUSNIK_OBCANA_EU_EHP_NEBO_SVYCARSKA
POVOLEN_TRVALY_POBYT_DOCASNA_OCHRANA_UKRAJINA
POVOLEN_TRVALY_POBYT_MIMO_OCHRANU_UKRAJINA
RODINNY_PRISLUS_CLENA_DIPLOMAT_MISE
UDELEN_AZYL_NEBO_DOPLNKOVA_OCHRANA
KRATKODOBA_PRAC_CINNOST_DO_7_DNU
MEZINARODNI_SMLOUVA
PRIPRAVA_NA_BUDOUCI_POVOLANI
VYSLANI_V_RAMCI_POSKYTOVANI_SLUZEB
DLOUHODOBY_POBYT_SPOLEC_SOUZITI_RODINY
REZIDENT_JINEHO_STATU_EU
SOUSTAVNA_VZDEL_NEBO_VED_CINNOST
ZISKANE_VYS_ODBOR_NEBO_VS_VZDELANI
DLOUHODOBY_POBYT_ZA_UCELEM_OCHRANY
DUCHOVNI_CIRKVE_REGISTROVANE_V_CR
VNITROPODNIKOVE_PREVEDENY_ZAMESTNANEC_Z_EU
VYSLANI_ZVYSOVANI_DOVEDNOSTI
Povolení k zaměstnání vydala Krajská pobočka ÚP ČR /cetoso.dalsi_xml/@ciz_vydal_up MHMP (JPČ kraj_pob_up)
Hodnoty:
HKK - Krajská pobočka v Hradci Králové
JCK - Krajská pobočka v Českých Budějovicích
JMK - Krajská pobočka v Brně
KVK - Krajská pobočka v Karlových Varech
LBK - Krajská pobočka v Liberci
MHMP - Krajská pobočka pro hlavní město Prahu
MSK - Krajská pobočka v Ostravě
OLK - Krajská pobočka v Olomouci
PAK - Krajská pobočka v Pardubicích
PMK - Krajská pobočka v Plzni
SCK - Krajská pobočka v Příbrami
ULK - Krajská pobočka v Ústí nad Labem
VYK - Krajská pobočka v Jihlavě
ZLK - Krajská pobočka ve Zlíně
Typ oznámení (NON-EU)
Hodnoty:
NASTOUPENI_NEBO_ZMENA - Nastoupení nebo změna
NENASTOUPENI - Nenastoupení
NEPOTREBUJE_POVOLENI - Nepotřebuje povolení
PREDCASNE_UKONCENI - Předčasné ukončení
UKONCENI_ZAMESTNANI - Ukončení zaměstnání
Datum oznámení/sdělení datumová položka, kterou si uživatel edituje podle své potřeby
Důvod předčasného ukončení
Hodnoty:
VYPOVED_DOHODA_52AE - Výpověď dohodou §52 a), b)
OKAMZITE_ZRUSENI_56 - Okamžité zrušení §56
JINY - Jiný
Důvod jiný popis jiného důvodu ukončení
záložka Uživatelské údaje 1
Obsluha:
Podle principů práce s individuálními formuláři se skupinovými položkami. Použití uživatelských údajů a jejich definice je popsána v dokumentaci okruhu Adm/Adm31.
Položky:
Stravování – číselník definující vztah mezi PV osoby a charakterem stravování
Uživ.02 až Uživ.03 – číselníkové položky – režim U – význam a obsah číselníku je v kompetenci uživatele
Uživ.04 až Uživ.09 – textové položky – význam a obsah je v kompetenci uživatele
záložka Foto
Položky:
Ověřeno personalistou - čistě evidenční údaj
Souhlas s využitím fotografie - auditovaný údaj. Jeho změna jde do Adm52 Audit pod kódy SouhlasFotoYes/ SouhlasFotoNo, kde v kódu objektu je potom ID osoby.
Fotografie
Vlastní obrázek ve formátu gif resp. jpg, png vkládaný pomocí editační ikony ze souborového systému.
Doporučujeme maximální rozlišení 180 px a výška 240 px, neboť v EGJE klientovi je fotografie na toto rozlišení přepočítávána. Větší fotografie tedy zbytečně zatěžují databázi, síť a paměť serveru.
záložka Hromadné akce
Tlačítka:
Hromadný přepočet datumu odchodu do star. důchodu podle platné legislativy
Proces přepočítává hodnotu Datum nároku na starobní důchod pokud dojde k legislativní změně, a to pro všechny osoby podle aktuálně platných podmínek.
Individuální formulář s daty o osobě
Navigace: Seznam osob
Položky:
Osoba
Typ události (uživatelský JPČ pohov_typ_udal)
Den pohovoru
Platnost události
Poznámka
Další akce
Individuální formulář s daty o osobě
Navigace: Seznam osob
Formulář poskytuje pohled na základní data osoby z pohledu méně frekventovaných zájmových oblastí.
záložka Ostatní závazky
Obsluha: Podle principů práce s individuálními formuláři typu master-detail
Položky záložky Detail:
Druh závazku - číselník rozlišující jednotlivé druhy závazků (povinný)
Specifikace škody
Dohoda o uznání závazku
Datum uzavření dohody
Plnění závazku ode dne
Plnění závazku do dne
Celková suma závazku
Splátka - suma
Popis
Záložka Srážky
Zobrazuje propojené srážky včetně historických záznamů v tabulce. Tlačítko Sra01 pak dává možnost otevřít formulář Sra01 (pokud na něj má uživatel právo) a ve formuláři je vyhledán propojený záznam. Jde opravdu jen o propojení a promítnutí údajů ze Sra01, nikoliv jejich kopírování.
Záložka Průběh srážek
Obsahuje souhrn záložek Sra01/Jednotlivá období ze všech postupně provedených srážek, které jsou na závazek vázány (obvykle pouze jedna, ale není to podmínkou)
záložka Porušení pracovní kázně
Obsluha: Podle principů práce s individuálními formuláři se skupinovými položkami
Položky:
Druh porušení pracovní kázně - číselník rozlišující jednotlivé druhy PK (povinný)
Datum porušení pracovní kázně
Popis
Způsob opatření
Komentář k opatření
záložka Členství ve společenských organizacích
Obsluha: Podle principů práce s individuálními formuláři se skupinovými položkami
Položky:
Druh organizace - číselník rozdělující jednotlivé vazby dat (povinný)
Členství ve správních orgánech - JPČ
Funkce
Datum od
Datum do
Ukončení ochranné lhůty
Popis
záložka Civilní ochrana a evidence záloh
Obsluha: Podle principů práce s individuálními formuláři se skupinovými položkami
Položky:
Stav – evidence - JPČ
Služba od
Služba do
Hodnost - JPČ
Telefon CO
Zařazení v CO - JPČ
Jednotka - JPČ
Funkce - JPČ
Místo ukrytí - JPČ
Číslo masky
Datum posledního školení
Poznámka
Formulář eviduje údaje o registraci povolení zaměstnanci k jinému pracovnímu výkonu než u vlastního zaměstnavatele.
Položky:
Číslo jednací
Jiný zaměstnavatel
Typ činnosti
Druh práce
Rozsah úvazku
Ve dnech
Povoleno od
Povoleno do
Vyjma poslední dvou datumových položek jsou všechny ostatní textové.
Formulář eviduje v elektronické podobě údaje o vyučujících profesorech a docentech, tak jak přikazuje novela vysokoškolského zákona (§ 87).
Formulář v devíti záložkách eviduje personální údaje o osobách, dále údaje o profesuře, habilitaci, titulech a ostatních titulech, a údaje o garantech.
Formulář umožňuje vícenásobný záznam, a to v případě, kdy má osoba více různých oborů vzdělání, nebo titulů.
Údaje RID (vysoká škola, fakulta) mají vazbu na konfigurační parametr (RID) ve f. Adm21 a číslo RID příslušného SO ve f. Adm23.
Pozn. Pokud má osoba jiné občanství než hodnota 203 (platná trvalá adresa), pak se do xml schéma exportu promítá platná přechodná adresa (druh_adr = 2).
Tisková sestava eviduje změny ve třech samostatných režimech:
režim Nástupy
režim Výstupy
režim Mimoevidenční stav – výstupy, nástupy
Režimy lze v parametru sestavy zadat individuálně vyjádřením souhlasu, či nesouhlasu. Neoznačená volba je považována za vyjádření nesouhlasu s iniciací konkrétního režimu.
Jednotlivé režimy jsou v sestavě odděleny nadpisem, u MES je ještě uváděn důvod přechodu do mimoevidenčního stavu.
Sestava je při načítání omezena na status_v = 1, 2, 3 a rozsahem sledované doby zadané v parametrech sestavy.
Součtování je rozlišeno za jednotlivé režimy stavů – dílčí mezisoučty.
Tisková sestava eviduje osoby, u nichž došlo během období zadaného v parametrech ke změně zařazení v konkrétní struktuře. Bez ohledu na výběr struktury v parametru sestavy je zobrazována jako další položka hodnota kategorie (viz číselník struktur).
Sestava je řazena podle hierarchického kódu původní struktury a dílčí součty jsou vždy prováděny podle příslušnosti k nové struktuře.
Sestava je při načítání omezena na status_v = 1, 2, 3 a rozsahem sledované doby zadané v parametrech sestavy.
Sestava vypisuje všechny změny ve vybraných položkách (zařazení ve strukturách, změny tarifů, změny platového zařazení), a to ve sledovaném období zadaném v parametru sestavy.
Sestava je při načítání omezena na status_v = 1, 2, 3; dále je omezena na kmenový PV a pro vrácení hodnot je použita funkce dbo.ce_stav (= evidenční stav zaměstnanců).
Sestava zobrazuje vybrané údaje o zaměstnanci, v tomto případě jsou to kromě základních personálií Druh PV, Sjednaný úvazek, Tarifní stupeň/Platová třída, Měsíční/Hodinový tarif a Datum změny tarifu.
Sestava je strukturovaná prostřednictvím vstupních parametrů a prvním třídícím elementem je vždy kód a název vybrané struktury. Pro vrácení hodnot je použita funkce dbo.ce_stav (= evidenční stav zaměstnanců).
Sestava zobrazuje průměrný věk dle vybrané struktury v parametru k datu.
Čistě evidenční formulář pro evidenci přechodů zaměstnanců mezi organizacemi koncernu.
Organizace zde nedefinuje Adm21 ale speciální JPČ zamest_koncern.
Importní sestava přepočítává datum nároku na odchod do SD pro obě sledované legislativy CZ a SK, a to podle podmínek aktuální platných zákonných předpisů. V případě, kdy zjistí rozdílnou hodnotu datumu nároku, přepíše datum aktuálně platnou hodnotou.
Sestava vrací údaje o zaměstnancích, kteří jsou v období zvoleném ve vstupních parametrech mimo evidenční stav. Sestava je strukturovaná prostřednictvím vstupních parametrů a prvním třídícím elementem je vždy kód a název vybrané struktury. Pro vrácení hodnot je použita funkce dbo.ce_mimoestav (= mimoevidenční stav zaměstnanců).
Sestava přiřazuje osoby s kmenovým PV k jednotlivým věkovým rozsahům, člení je podle pohlaví a v každém rozmezí stanovuje podíl z celkového počtu. Jediným parametrem je zvolený datum, ke kterému vrací výše popsané hodnoty. Vzhledem k tomu, že vychází z jiné výpočtové základny (není použita funkce „dbo.ce_stav“), mohou se aktuální počty v poměru k jiným evidenčním sestavám lišit. Vstupní parametry obsahují i nepovinné zahrnutí DPP a DPČ.
Kvalifikační struktura je předepsána aktuálními hodnotami číselníku KKOV. Pokud není v množině osob zastoupen nějaký stupeň kvalifikace, není ani vizualizován na sestavě. Struktura je členěna podle pohlaví a do jednotlivých kategorií jsou přiřazovány osoby s kmenovým PV, tj. není použita funkce „dbo.ce_stav“.
Sestava poskytuje základní informaci o vazbě mezi OSCPV a osobou k datu vymezenému vstupním parametrem. Datum je implicitně stanoveno v souladu s aktuálním referenčním datem. Rozšiřujícími informacemi je datum zahájení práce (datum nástupu), datum ukončení včetně statusu vztahu. Sestava je strukturována v souladu s konkrétně zvolenou strukturou ve vstupním parametru. Vrácené hodnoty nejsou omezovány žádnou funkcí, ani kmenovým či jiným specifickým vynětím z evidence. Sestava není rovněž omezena na jeden či více statusů vztahu organizace-osoba (= kompletní hodnoty).
Sestava zobrazuje všechny zaměstnance s vypočteným termínem nároku na SD a dále u vybraných osob datum skutečného přiznání SD. Struktura není volitelná, v tomto případě je u jednotlivých osob vizualizováno pevné zařazení do organizační struktury včetně kódu a uživatelského názvu vykonávané aktuální profese. Pro vrácení hodnot je použita funkce dbo.ce_stav (= evidenční stav zaměstnanců) za současného použití filtru na kmenové PV (= osoba je zobrazována pouze jednou).
Po volbě datumů OD a DO; volbě struktury a konkrétní hladiny struktury sestava načítá osoby s životním jubileem spadajícím do vymezené doby. Jubilea jsou odstupňována po pěti letech a výpočet se odkazuje na měsíc narození osoby. Data jsou filtrována na kmenové PV a dalším rozšířením je vizualizace data narození a data nástupu osoby. Sestava je strukturována v souladu s konkrétně zvolenou strukturou ve vstupním parametru a tento výběr představuje také základní řazení dat.
Po volbě datumů OD a DO; volbě struktury a konkrétní hladiny struktury sestava načítá osoby s pracovním jubileem spadajícím do vymezené doby. Jubilea jsou odstupňována po pěti letech a výpočet se odkazuje na měsíc nástupu osoby do zaměstnání. Data jsou filtrována na kmenové PV a dalším rozšířením je vizualizace data nástupu osoby. Sestava je strukturována v souladu s konkrétně zvolenou strukturou ve vstupním parametru a tento výběr představuje také základní řazení dat.
Sestava načítá data v rozmezí zvolených období (RRRRMM). Podkladem pro načítání dat je konkrétní hodnota rizikovosti práce definovaná na PM (Pmi01). Sestava je strukturována v souladu s konkrétně zvolenou strukturou ve vstupním parametru a tento výběr představuje také základní řazení dat, sekundárním řazením dat v sestavě je konkrétní údaj kategorie rizika (number). Výpočet hodin a směn se řídí konkrétním parametrem započitatelnosti definovaným v číselníku složek mezd (viz číselník Slm02).
Sestava zobrazuje data ze záložky Adresy a komunikace (Osb01 a 02), přičemž si lze zvolit z číselníku Druh komunikace (defaultně je nastaven 11 - Telefon do zaměstnání). Sestava je strukturována v souladu s konkrétně zvolenou strukturou ve vstupním parametru a tento výběr představuje také základní řazení dat. Seznam vrácených hodnot je omezen filtrem na kmenové PV.
Sestava je úprava tiskové sestavy Osb32 Věková struktura k datu a to tak, že implicitně je po dvou letech od 18 let. V parametrech je možno zadat jiný interval - např. 5 let, 10 let, 15 let. Vstupní parametry obsahují i nepovinné zahrnutí DPP a DPČ.
Po volbě datumů OD a DO; volbě struktury, konkrétní hladiny struktury a zadání intervalu načítání, implicitně je 5 let sestava načítá osoby s životním jubileem spadajícím do vymezené doby. Výpočet se odkazuje na měsíc narození osoby. Data jsou filtrována na kmenové PV a dalším rozšířením je vizualizace data narození a data nástupu osoby. Sestava je strukturována v souladu s konkrétně zvolenou strukturou ve vstupním parametru a tento výběr představuje také základní řazení dat. Checkbox zobrazení bez osob v mimoevidenčních stavech.
Po volbě datumů OD a DO; volbě struktury, konkrétní hladiny struktury, intervalu načítání sestava a případné volby odpočtu vynětí načítá osoby s pracovním jubileem spadajícím do vymezené doby a intervalu. Výpočet se odkazuje na měsíc nástupu osoby do zaměstnání. Data jsou filtrována na kmenové PV a dalším rozšířením je vizualizace data nástupu osoby. Sestava je strukturována v souladu s konkrétně zvolenou strukturou ve vstupním parametru a tento výběr představuje také základní řazení dat.
Sestava zobrazuje seznam aktuálních osob s nejvyšším stupněm vzdělání a oborem vzdělání – viz f. Kva01 – příslušná záložka.
Sestava zobrazuje osoby mající narozeniny v měsících vymezených vstupními parametry, daty od –do. Osoby jsou primárně tříděny podle měsíce a dále podle dní daného měsíce. Součástí sestavy je vypočtený věk dosažený v daném roce (dle vstupních parametrů) a Datum nástupu.
Sestava zobrazuje všechny osoby společně s jejich kontaktními daty, tj. adresou komunikace bez omezení na druh.
Sestava zobrazuje rodinné příslušníky a jejich vztah k zaměstnancům. Vstupní parametry reflektují požadavky aktuální slovenské legislativy (filtry na EVS a pouze děti).
Sestava provádí součet odpracovaných let i při realizovaném opětovného nástupu konkrétní osoby.
Sestava sčítá nad osobou rozsah jejích právních vztahů od-do.
Pracovní výročí jsou sledována shodným způsobem jako v Osb38, tj. pětileté cykly a jejich násobky.
Oproti stávajícím výstupům evidujícím pracovní jubilea je tato sestava rozšířena o vstupní volitelný parametr nápočtu – Interval načítání. Dalším parametrem je možnost zadání výčtu druhu vynětí, které se nemají započítávat do celkové doby v zaměstnání – Odpočet vynětí (výčet).
Nápočet odpracované doby je rozšířen o hodnotu položky Nástup do skupiny/oboru, přičemž platí podmínka, že nápočet preferuje MIN hodnotu z obou sledovaných položek: Datum nástupu a Nástup do skupiny/oboru.
Sestava nabízí přehled o absolvovaných akademických a vědeckých titulech s přihlédnutím k datu absolvování.
Prostřednictvím tohoto formuláře zaměstnanec žádá o dokumenty a také si je zde vyzvedává.
Zaměstnanec zde:
• žádá MU o potvrzení či dokument. V EGJE to je vždy realizováno tiskovou sestavou. Seznam formulářů, o které lze žádat, je definován správcem na Adm62
• vidí přehled všech svých žádostí a má k dispozici dokumenty vytvořené MU prostřednictvím formuláře Vyk62
Jedná se o součást samostatného okruhu, více v dokumentaci Zam_dok_uzdoc.
Formulář slouží k tomu, aby zaměstnanec mohl zažádat o změnu svých personálních údajů.
Formulář Pkz21 je určen pro zaměstnance a umožňuje mu žádat o změnu položek:
Změna personálního údaje
Příjmení
Jméno
Akademický titul
Vědecký titul
Oslovení
rodinný stav
mobil služební
mobil soukromý
e-mail soukromý
trvalá adresa (jedna)
Místo, obec:
Dourčení adresy:
Kód území (NUTS,LAU):
Ulice:
Číslo domu (orient.):
Číslo domu (popisné):
PSČ:
Region:
Kraj (NUTS 3):
Stát:
Přechodná adresa (jedna)
Dtto Trvalá adresa
Při zadávání adres lze ve výchozím nastavení zadat adresu trvalou a přechodnou. Nicméně v rámci nastavení na Adm21/Self-service lze upravit zadávané druhy adres pomocí parametru Výčet druhů adres pro Pkz21. Zadávají se číselné hodnoty oddělené čárkou, např. 1,2,5.
Fotografie tlačítko Nahrát novou fotografii - při nahrávání také normalizujeme velikost fotografie na velikost doporučenou v EGJE.
Je zde aplikována
konfigurační položka Adm21 Vyžadovat přílohu pro změnu příjmení, jména nebo
rodinného stavu v Pkz21: Ano/Ne.
Jde o povinnost vložení naskenovaného dokumentu k žádosti.
Při Ano je minimálně jedna příloha povinná pro všechny položky kromě osobních kontaktů (soukromý mail a telefon), přechodné adresy a oslovení zaměstnance.
Maximální počet příloh je 6.
Pozn.: pro nastavení
rodinných stavů 5 - druh - družka; 6 - partner(ka)
příloha vyžadována není.
Změna Zdravotní pojišťovny
rozšiřující funkčnost, přístupná, když má uživatel právo Pkz21ZP. Obsahuje též legislativní kontrolu frekvence změny (CZ i SK).
Je zde aplikována
konfigurační položka Adm21 Vyžadovat přílohu pro změnu zdravotní pojišťovny
v Pkz21: Ano/Ne.
Jde o povinnost vložení naskenovaného dokumentu k žádosti.
Změna občanského průkazu
Akce, která umožňuje měnit Osb02 / Průkazy - 0 - Občanský průkaz
K akci se vztahuje konfigurační položka Adm21 Vyžadovat přílohu zadání občanského průkazu v Pkz21: Ano/Ne.
Jde o povinnost vložení naskenovaného dokumentu k žádosti.
Při Ano je jedna povinná, maximum jsou 2.
Nový rodinný příslušník
Akce, která umožňuje vkládat rodinné příslušníky do Osb02 / Rodinní příslušníci
K akci se vztahuje konfigurační položka Adm21 Vyžadovat přílohu pro zadání rodinného příslušníka v Pkz21: Ano/Ne.
Jde o povinnost vložení naskenovaného dokumentu k žádosti.
Při Ano je jedna povinná, maximum jsou 2.
Nový dokument
Akce, která umožňuje vkládat dokumenty do Opv31. Maximálně lze vkládat 2 dokumenty.
V rámci žádosti je vyžadováno vložení minimálně jednoho dokumentu.
Nové osvědčení/certifikát (zpoplatněná část)
Akce, která umožňuje vkládat osvědčení/certifikát ve formě dokumentu do Kva01. Je přístupná jen pro objektové právo Pkz2xOsved - Právo na přidaní/schválení nového osvědčení. Lze vkládat pouze jeden dokumentu s tím, že k jednomu záznamu na Kva01 lze přiřadit jen jeden dokumentu, původní dokumentu bude přepsán novým.
V rámci žádosti je vyžadováno vložení minimálně jednoho dokumentu.
Uživatel změnu zadá, zkontroluje a nakonec tlačítkem "Odeslat požadavek" posune dále personalistovi (u osvědčení je to referent vzdělávání).
Požadavek základního typu "Změna personálního údaje", je poměrně položkově rozsáhlý, umožňujeme tedy u něj ukládání rozpracovaného požadavku ve stavu 0 - Koncept. Například, když uživatel vyplní položky, ale nemá v tu chvíli k dispozicí soubor přílohy apod.
Ostatní typy mezistav koncept nenabízejí.
U požadavku Změna Zdravotní pojišťovny provádíme kontrolu na otevření VT vzhledem k Blokaci vstupů tak, jak tomu je i u srážek.
Pkz21 je k dispozici i v rozhraní HR Portál (v oblasti Pers. karta zaměstnance).
Dokumenty z Pkz21 jsou ukládány přímo do Opv31.
Jsou označeny Typy dokumentu (JPČ uchaz_dok_typ):
21 - Příloha k změně jména, příjmení, rod.stavu (Pkz21)
22 - Příloha k změně občanského průkazu (Pkz21)
23 - Příloha k zadání rodinného příslušníka (Pkz21)
24 - Příloha k změně zdravotní pojišťovny (Pkz21)
33 - Dokument zadaný přes změnu pers. údajů (Pkz21).
Každý požadavek o změnu personálních údajů prochází životním cyklem schvalování, kdy může být požadavek zamítnut, nebo schválen. K tomu slouží na formuláři Adm33 akce wflow 58 – Zprávy o změnách personálním údajů, kde lze definovat jednotlivé kroky schvalování a k nim pravidla, možnosti notifikací a jejich předlohy.
Pkz23 je formulářem typicky pro personalistu, který umožňuje individuální promítání změn do EGJE. Tam, kde údaj sledujeme časově, jde o časově sledované promítání, dle datumu v žádosti.
V navigačním seznamu je primárně zásobník podaných žádostí (Status: Odeslané požadavky). Personalista je prochází a tlačítkem "Promítnout do kmenových dat" je promítá do kmenových údajů na formulářích Osb01/Osb02.
Žádost může i "Zamítnout", "Zapsat komentář" nebo, v případě, že datovou změnu už mezitím někdo provedl, může ukončit požadavek tlačítkem "Nastav status 30 – Promítnuto bez promítání".
Pokud se v navigaci přepne na "Promítnuté požadavky" vidí ty požadavky, které již rozhodl / realizoval.
Objekt práv "Pkz23Edit - Editace Pkz23" umožní personalistovi před promítnutím požadavek editací upravit. Standardně to však nepřepokládáme.
U požadavku Změna Zdravotní pojišťovny provádíme i při promítání kontrolu na otevření VT vzhledem k Blokaci vstupů tak, jak tomu je i u požadavků na změny srážek.
Považujeme za prospěšné upozornit na to, co je rodným číslem a co je identifikátorem („rodným číslem“) zaměstnance pro systémy sociálního a zdravotního pojištění, či jiných systémů, jejichž význam se někdy zaměňuje, a jak je evidovat a používat v EGJE.
Rodné číslo
Rodné číslo je jednoznačný číselný identifikátor osoby přidělovaný obyvatelům České nebo Slovenské republiky (v obou zemích se z historických důvodů tento identifikátor osoby jmenuje stejně).
Rodné číslo v tomto smyslu (identifikace občana státu) přiděluje vždy a pouze jenom Ministerstvo vnitra ČR nebo SR, a to občanům ČR nebo SR při narození. Cizinci obvykle rodné číslo ve výše uvedeném smyslu nemají (mají nějaký jiný identifikátor, který je identifikuje v zemi jejich narození, ale to není rodné číslo z pohledu ČR nebo SR). Cizincům může být rodné číslo přiděleno vždy pouze Ministerstvem vnitra a to na jejich žádost.
Rodné číslo (přidělené MV ČR/SR, ať již tuzemci nebo cizinci) je/má být v EGJE evidováno na f. Osb01/02, položka Rodné číslo. Pokud cizinec Rodné číslo přidělené tuzemským Ministerstvem vnitra přiděleno nemá, tento údaj se nevyplňuje.
Poznámka: K zaevidování identifikátoru cizince, přiděleného zahraničním úřadem (v CZ i rodné číslo Slováka vydané slovenským Ministerstvem vnitra, v SK obráceně, v USA a Francii čísla sociálního zabezpečení, …) slouží v EGJE údaj „Identifikace osoby“ na f. Osb02/zál. Cizí státní příslušníci.
Identifikace pojištěnce v systému zdravotního a sociálního pojištění
Pro pojistné systémy (sociální a zdravotní pojištění) jsou pojištěnci obvykle identifikováni identifikačním číslem pojištěnce.
U tuzemských pojištěnců, resp. pojištěnců, kterým již bylo přiděleno rodné číslo Ministerstvem vnitra, je identifikační číslo pojištěnce totožné s rodným číslem (resp. rodné číslo slouží jako identifikátor pojištěnce).
U cizinců, kterým ještě nebylo přiděleno rodné číslo Ministerstvem vnitra, identifikační číslo pojištěnce vydává obvykle sama pojistná instituce a slouží jako dočasný identifikátor pouze pro účely pojištění.
Jsou však různé varianty tohoto obecného principu :
ČSSZ (ČR) :
Jako jednoznačný identifikátor pojištěnce pro účely ČSSZ slouží i u cizích státních příslušníků rodné číslo vydané Ministerstvem vnitra ČR, nebo tzv. Evidenční číslo pojištěnce, které vydává sama ČSSZ a slouží pro identifikaci pojištěnců, kteří ještě nemají přiděleno Rodné číslo.
Evidenční číslo pojištěnce vydané Českou správou sociálního zabezpečení zaměstnancům, kteří ještě nemají přidělené rodné číslo, však v některých případech neumožňuje podat podání elektronicky.
Z tohoto hlediska je nutné, aby zaměstnavatel vyzval zaměstnance, kteří rodné číslo nemají (zejména půjde o cizí státní příslušníky), aby si požádali o jeho přidělení prostřednictvím příslušného orgánu MV.
Evidenční číslo pojištěnce je v systému EGJE evidováno na f. Poj01, záložka Sociální a nemocenské pojištění.
ZP (ČR) :
Jednoznačným identifikátorem pojištěnce pro účely ZP ČR je „číslo pojištěnce“. Ve většině případů je toto číslo shodné s rodným číslem.
Existují však případy, kdy jde o zvláštní číslo přidělené zdravotní pojišťovnou (obvykle u cizích státních příslušníků, kteří dosud nemají rodné číslo přidělené Ministerstvem vnitra ČR).
Číslo pojištěnce pro ZP ČR je/musí být v EGJE vždy evidováno na f. Poj01, zál. Zdravotní pojištění, okno Příslušnost ke zdravotním pojišťovnám, a to i když je toto číslo pojištěnce shodné s rodným číslem zaměstnance.
Sociální pojištění (SR) :
Základním identifikátorem pojištěnce pro účely SK SP je rodné číslo vydané Ministerstvem vnitra SR.
Pokud cizinec ještě nemá rodné číslo Ministerstvem vnitra přiděleno, SP mu vydá jako identifikaci pojištěnce tzv. „dočasné rodné číslo“, které slouží pro pouze účely sociálního pojištění.
Dočasné číslo pojištěnce, který dosud nemá přiděleno rodné číslo Ministerstvem vnitra SR, je v EGJE evidováno na f. Pos01, záložka Sociální pojištění, položka Identifikační číslo SP.
ZP (SR) :
Jednoznačným identifikátorem pojištěnce pro účely SK zdravotního pojištění slouží i u cizích státních příslušníků rodné číslo vydané Ministerstvem vnitra SR.
Pokud cizinec ještě nemá rodné číslo přiděleno, ZP žádný náhradní pojistný identifikátor nepřiděluje. V tomto případě je na dokumentech zasílaných do ZP pojištěnec identifikován jménem, příjmením a datem narození.
Z tohoto hlediska je nutné, aby zaměstnavatel vyzval zaměstnance, kteří rodné číslo nemají (zejména půjde o cizí státní příslušníky), aby si požádali o jeho přidělení prostřednictvím příslušného orgánu MV.
Číslo pojištěnce pro ZP SR, tedy rodné číslo, musí být v EGJE vždy evidováno na f. Pos01, zál. Zdravotní pojištění, okno Příslušnost ke zdravotním pojišťovnám, přestože je toto číslo shodné s rodným číslem zaměstnance.
Jak a co musí být v EGJE vyplněno, když
Zaměstnanec má přiděleno rodné číslo od Ministerstva vnitra - CZ
Rodné číslo musí být uvedeno na f. Osb/Rodné číslo
Číslo pojištěnce pro účely ZP musí být uvedeno na f. Poj01, zál. Zdravotní pojištění, okno Příslušnost ke zdravotní pojišťovně – obsahuje stejnou hodnotu jako rodné číslo
Evidenční číslo pojištěnce pro účely ČSSZ musí být prázdné.
Zaměstnanec nemá přiděleno rodné číslo od Ministerstva vnitra - CZ
Položka Rodné číslo na f. Osb musí zůstat prázdná
Číslo pojištěnce pro účely ZP musí být uvedeno (je-li přiděleno) na f. Poj01, zál. Zdravotní pojištění, okno Příslušnost ke zdravotní pojišťovně – obsahuje číslo pojištěnce přidělené zdravotní pojišťovnou.
Evidenční číslo pojištěnce pro účely ČSSZ musí být uvedeno (je-li přiděleno) na f. Poj01, zál. Sociální a nemocenské pojištění – obsahuje evidenční číslo pojištěnce přidělené ČSSZ
Zaměstnanec má přiděleno rodné číslo od Ministerstva vnitra - SK
Rodné číslo musí být uvedeno na f. Osb/Rodné číslo
Číslo pojištěnce pro účely ZP musí být uvedeno na f. Pos01, zál. Zdravotní pojištění, okno Příslušnost ke zdravotní pojišťovně – obsahuje stejnou hodnotu jako rodné číslo
Identifikační číslo pro SP musí zůstat prázdné.
Zaměstnanec nemá přiděleno rodné číslo od Ministerstva vnitra - SK
Položka Rodné číslo na f. Osb musí zůstat prázdná
Číslo pojištěnce ZP (f. Pos01) musí zůstat prázdné.
Identifikační číslo pro SP musí být vyplněno „dočasným rodným číslem“ vydaným pro účely SP Sociální pojišťovnou (je-li přiděleno).
Seznam přístupných částí dokumentace je zde.